Het merk Salewa is in 1935 in Duitsland opgericht als dochterbedrijf van Josef Liebhart en is een afkorting voor SA (Sattler/ Saddler) LE (Leder/ Leather) WA (Waren/ Wares).
In 1948 werd dankzij de monetaire hervorming een nieuw begin gemarkeerd voor Salewa in West-Duitsland. Enkele jaren waren fototassen welke geproduceerd werden voor AGFA de belangrijkste producten. Ook rugzakken, voetballen en motortassen waren onderdeel van Salewa’s assortiment. Later werden ook de houten skistokken van Salewa populaire producten.
In 1955 vond Salewa de unieke Andes rugzak uit. Ook ondersteunde het merk de Andes expeditie van Hermann Huber die later directeur van het bedrijf werd.
In de jaren 60 van de 20e eeuw werden de volledig verstelbare Salewa klassieke lichtgewicht stijgijzers ontworpen. Deze stijgijzers zijn tot de dag van vandaag Salewa’s meest succesvolle producten. Salewa wordt internationaal erkend als een koploper op het gebied van alpine innovatie, vooral door de uitvinding van de buisvormige ijsschroef welke tot de dag van vandaag de industriële standaard vormt.
In 1979 werd de Salewa Eagle uitgevonden. De Eagle symboliseerd de kracht van de kwaliteit en prestatie van de Salewa producten. Ook wordt in dit jaar de Sierra dome tent op de markt gebracht.
In 1985 onstonden er een tal van nieuwe ideëen in samenwerking met Kurt Albert en Reinhold Messner. Deze ideëen werden uitvoerig getest tijdens expedities. Later overleed Siegfried Messner als gevolg van een blikseminslag op de Stabelerturm.
In 1990 werd Salewa gekocht door Heiner Oberrauch en zijn Oberalp groep. Het hoofdkantoor van Salewa verhuist naar Bolzano.
In 1994 werd de Helium ontwikkeld. Deze helm was de lichtste van de wereld. Hierdoor ontstond het nieuwe doel “half gewicht – dubbele weerstand).
Als gevolg van het nieuwe bedrijfsdoel “half gewicht – dubbele weerstand” ontwikkeld Salewa in 2001 haar nieuwe lichtgewicht collectie. Hoogstandjes uit deze collectie zijn de Sub 33 carabiner met een gewicht van slechts 33 gram. Ook de Ultra Jacket met een gewicht van minder dan 350 gram werd geïntroduceerd.
In 2002 werd de eerste winkel van Salewa geopend in Finale Ligure.
Het succes van Salewa zet zich voort en in 2003 opent het bedrijf dochterondernemingen in Spanje en Frankrijk. Nu is het bergsport en outdoor merk aanwezig in alle Europese markten. Hierop start Salewa het export offensief.
In 2005 werd een nieuwe afdeling van Salewa opgericht, namelijk Salewa: Footwear.
Om de Noord Amerikaanse markt beter te kunnen bedienen opent Salewa in 2007 een vestiging in Boulder, Colorado. Ook werden andere export markten beter ondersteund. Zo opent het bedrijf in Korea 44 winkels met een locale partner. Later komen hier nog 16 winkels bij.
In Polen opent Salewa een dochteronderneming om de Poolse alpine markt beter te kunnen bedienen.
In 2011 opent Salewa in Bolzano het nieuwe hoofdkantoor. Hier zijn onder andere een klimzaal, centraal magazijn en kantoorruimtes te vinden.
In 2014 vindt een wereldwijde herlancering van het merk Salewa plaats.Dit gaat gepaard met een nieuw logo en nieuwe bedrijfsidentiteit. Salewa is nu een wereldleider op het gebied van alpine producten. Het bedrijf is aanwezig in 30 landen en levert aan circa 2500 winkels, wereldwijd.
In 2015 wordt het nieuwe logo en een nieuwe ontwerptaal geïntroduceerd aan de klanten van Salewa.