Terwijl de oprichter van Vargo, Brian Vargo, het Appalachian Trail aan het bewandelen was vroeg hij zich af waarom zijn bepakking zo zwaar was. Dit was het begin van zijn zoektocht naar de ontwikkeling van lichtgewicht uitrusting.
Na het bewandelen van het Appalachian Trail kreeg Brian Vargo veel vragen van andere hikers betreft de bepakking die hij heeft gebruikt en tips voor het bewandelen van het trail. Hierop richtte Brian een website op waarop zijn ideeën werden verspreid over het wereldwijde internet. Deze website was een van de eerste in zijn soort.
Rond het jaar 2002 waren de bezoekersaantallen op zijn website zo groot dat hij besloot er een webwinkel van te maken waarin hij klimuitrusting en outdoor uitrusting aanbood. Dit markeerde het ontstaan van het bedrijf Vargo.
Een jaar later zag Vargo een gat in de markt van haringen; de lichtgewicht titanium tentharing. Vargo startte hierop de productie van eigen titanium tentharingen.
Na de ervaring met het gebruiken van titanium in producten breidde Vargo zijn assortiment uit naar titanium kampeerartikelen zoals waterflessen en kampeer kookaccessoires.
Tegenwoordig worden Vargo producten verkocht door winkels in de Verenigde Staten, Europa, Australië en Oost-Azië. De zoektocht naar extreem lichtgewicht outdoor- en klimaccessoires blijft altijd levendig bestaan bij Vargo. Hier mogen ook de lichtgewicht stijgijzers uiteraard niet aan ontbreken.